Promocja miast w kryzysie

Kto się trzyma Kopernika tego kryzys nie dotyka – takim hasłem Toruń zabiegał o względy Olsztynian. Czyżby budżet na promocję miasta słynącego z pierników i znanego astronoma zdawał się nie odczuwać kryzysu? Jak wygląda sytuacja w magistratach innych polskich miast?

Szybki rzut oka na billboardy i widać, że w lecie polskie miasta starają się przyciągnąć turystów, inwestorów, a nawet studentów. Wcześniej pisaliśmy, że kryzys uderza w budżety dużych miast. Wydaje się jednak, że mniejsze wpływy do miejskich kas z podatków PIT i CIT nie mają wpływu na wydatki związane z promocją.

W nowelizacji tegorocznego budżetu państwa rząd zapisał obniżkę dochodów z PIT o 14,5% w stosunku wcześniejszych planów. – To oznacza, że o tyle zmniejszą się też dochody samorządów z tego tytułu – mówiła Teresa Blacharska, skarbnik UMP i Gdańska. Najwięcej stracą największe miasta, ponieważ to one czerpią największe budżety. W przypadku Warszawy szacuje się, że będzie to przeszło pół miliarda złotych.

Budżety samorządowe tracą również na zastoju na rynku nieruchomości. Mniej transakcji oznacza mniejsze przychody z tytułu czynności cywilno-prawnych. Skutki spowolnienia w największym stopniu dotkną duże miasta, bo niemal połowa ich budżetów pochodzi właśnie z PIT, CIT i ze sprzedaży mienia – mówił Mirosław Czekaj, skarbnik Warszawy.

Pomimo mniejszych przychodów miasta zdają się nie oszczędzać w pierwszej kolejności na promocji. Tną za to wydatki związane z podwyżkami płac, kulturą i sportem, ograniczają dofinansowanie dla policji i straży pożarnej. Rezygnują również z inwestycji, które nie są współfinansowane przez UE. W przypadku Katowic budżet reklamowy wyniesie w tym roku 4 mln zł, czyli raptem 5% mniej niż w zeszłym roku. Środki te zostaną wydane na kampanie związane z hasłami takimi jak „Katowice – miasto wielkich wydarzeń” czy billboardy promujące wrześniowe finały mistrzostw Europy w koszykówce mężczyzn EuroBasket 2009.

Niektóre miasta nawet zwiększyły tegoroczne budżety reklamowe. Białystok wyda w tym roku około 5 mln zł, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2008. Nie bacząc na kryzys, uznaliśmy, że wzmacnianie wizerunku Białegostoku jako miasta atrakcyjnego dla turystów, pełnego ciekawych wydarzeń kulturalnych, to nasz priorytet. Chcemy też przekonywać, że to dobre miejsce do robienia biznesu – tłumaczy Urszula Sienkiewicz-Nogal z białostockiego ratusza.

Budżet reklamowy zwiększa również Łódź, która w tym roku wyda 27 mln zł (o 7 mln więcej niż w 2008). Będzie się promować w którymś z polskich seriali (dobiega końca przetarg w tej sprawie). Powstało również ciastko mające podkreślać typowe cechy tego miasta. Chcieliśmy stworzyć ciastko, które oddałoby charakter Łodzi, miasta tworzonego przez cztery kultury. Połączyliśmy więc niemieckie migdały, marcepan, rosyjski miód, żydowskie bakalie i polską czekoladę – opowiada Marzena Korosteńska z łódzkiego ratusza.

Niektóre największe miasta musiały jednak ograniczyć wydatki. W porównaniu do zeszłego roku wyda aż o 20% mniej pieniędzy na promocję. Możliwości mniej zasobnego portfela będą się za to starać nadrobić pomysłami, np. wypromowaniem krasnala jako nowe logo miasta. Okazał się świetnym pomysłem, by zwrócić uwagę turystów na nasze miasto – ocenia Paweł Czuma z wrocławskiego ratusza. Już teraz na około 630 tys. mieszkańców, aż 150 tys. to studenci. Niezależnie od kryzysu będziemy robić wszystko, by ściągnąć ich do nas jeszcze więcej. Dlatego wspólnie z przedstawicielami naszych uczelni jeździmy brytyjskimi autobusami po okolicznych miejscowościach i namawiamy młodych do studiowania w naszymi mieście. Gdy przyjadą do nas na studia, jest duża szansa, że podejmą pracę, założą rodziny i już zostaną – mówi.

Źródła:
Kryzys uderza w budżety dużych miast – drogowskaz.com.pl
Wyścig miast w „” – dziennik „metro” nr 1627 z dnia 24-07-2009 r.
Miasta w kryzysie. Dochody z podatków ostro w dół. – Gazeta.pl



MENU

Strona główna

O nas

Redakcja

Mapa strony

Kontakt

Reklama

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POPULARNE TEMATY

 



Miejsce na Twoją reklamę

O Nas | Redakcja | Kontakt | Reklama | Polityka Cookies i Polityka Prywatności | Mapa strony

Promocja Regionów | Promocja Biur Podróży | Promocja Hoteli i SPA | Turystyka biznesowa i obiekty konferencyjne | Systemy dystrybucji

© drogowskaz.com.pl