Projektowanie stron turystycznych – ciężki kawałek chleba

Internet stał się jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingu. Aby zdobyć nowych klientów, firmy wydają fortuny na wysokiej klasy webmasterów i grafików. Ten schemat sprawdza się również w biznesie turystycznym. Pytanie brzmi, jak powinna wyglądać idealna strona internetowa?

Są dwa poglądy na ten temat. Pierwszy mówi, że strona internetowa powinna przykuwać uwagę i być dobrze zaprojektowana pod względem graficznym. Drugi mówi, że najlepiej sprawdzają się strony proste, nie przeładowane grafiką. Z analiz firm zajmujących się optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek wynika, że internauci wolą strony inne niż wszystkie, oryginalne, a co za tym idzie, drogie w wykonaniu i utrzymaniu.

Ciekawostką jest to, że dwóch na trzech internautów, którzy preferują takie strony, korzysta z wyszukiwarki Google uważanej za przykład prostoty.

Prawda jak zwykle leży gdzieś po środku. Przy optymalizowaniu strony należy mieć na uwadze specyfikę grupy ludzi, do których będzie ona adresowana. Ważne jest środowisko kulturowe. Na przykład chińscy internauci wolą, mówiąc kolokwialnie, „wypasione” strony internetowe. W innych kulturach rzecz gustu w tej materii jest bardziej zróżnicowana. Ważna jest również specyfika branży, której ma dotyczyć strona. W przypadku hoteli ważne jest nie tylko to, aby być wysoko w wynikach w wyszukiwarkach, ale strony hoteli powinny również wabić gości. Ważna jest nie tylko ilość gości, ale również ilość rezerwacji. Dobra strona internetowa hotelu musi zainteresować klientów, a nie tylko internautów, którzy ją odwiedzają, po czym opuszczają bez dokonania rezerwacji.

Należy pamiętać, że klienci cenią sobie nie tylko walory artystyczne projektu strony, ale również łatwość obsługi. Skomplikowany i powolny proces rejestracji i rezerwacji często denerwuje potencjalnych klientów. Dlatego projektanci stron internetowych muszą tworzyć strony łatwe do obsługi przez internautów, wyglądające ciekawie i przyjazne użytkownikowi.

Ciekawym i wartym uwagi przykładem dobrze przygotowanej strony z branży turystycznej jest www.expedia.com




Strona ta zawiera z jednej strony bardzo dużo różnych informacji takich jak:

– logowanie do konta i ustawienia profilu
– wyszukiwarkę (połączeń lotniczych, hoteli, wynajmu samochodów itp..)
– łatwy dostęp do głównych działów strony
– mapę świata z możliwością wyboru wizualnego miejsca docelowego
– sporo ofert promocyjnych obniżających cenę poszukiwanej usługi

Z drugiej jednak strony wszystkie te elementy ułożone są w dość intuicyjnych miejscach i internauci nie mają problemu z odnalezieniem tych elementów, którymi są zainteresowani.

Stroną która jest dość rozbudowana jednak z pewnością nie należy jej naśladować jest strona www.polhotels.com




Jak widać strona ta ma zbliżoną funkcjonalność do Expedia.com ponieważ (przynajmniej teoretycznie) pozwala na wyszukiwanie hoteli, przelotów jak i wynajmu samochodów jednak grafika nie zachęca do dalszych poszukiwań na stronie. Poprzestańmy na stwierdzeniu, że zdjęcia w górnej części strony, mimo że wskazywałyby na to że linkują do odpowiednich wyszukiwarek, w rzeczywistości są statycznymi zdjęciami. Nawigacja pozostawia wiele do życzenia.

Warto zatem pamiętać, iż należy dać internautom jak najwięcej informacji, których mogą oni potrzebować. jednak informacje te muszą być ułożone w taki sposób aby nie sprawiały im problemów zarówno ze znalezieniem jak i z ich użyciem.

Przykładem strony, która starała się zastosować całą wiedzę z zakresu webusability jest strona www.turez.pl. Posiada ona wiele ciekawych i łatwych elementów takich jak: wyszukiwarka hotelu, informację o wyraźnej przewadze cenowej nad konkurencją jak również informacja o formach płatności w serwisie.




Twórca witryny jednak zapomniał że nie można być niewolnikiem funkcjonalności i użyteczności.

1) wyszukiwarka nie posiada funkcji zaawansowanej która pozwalałaby wyszukać konkretny , nie można w niej również wpisać słów kluczowych w okolicy których poszukujemy hotelu np.: Crystal Palace Park, Greenwich itd….

Na szczęście jednak po znalezieniu się na stronie z wynikami wyszukiwania pojawia się dodatkowa zakładka o nazwie „Hotele najbliżej adresu”, która bardzo ładnie pokazuje odległość hotelu od poszukiwanego przez nas miejsca


2) ceny noclegu w hotelu Garden View Hotel, które są użyte do porównania cen serwisu turez.pl z innymi witrynami, pochodzą z połowy roku 2008 a w ciągu 4 miesięcy ceny z pewnością mogły się drastycznie zmienić.

3) informacja że na „Stronie konkurencyjnej 1” jest drożej a na „Stronie konkurencyjnej 2” jest jeszcze drożej tak naprawdę wiele nie wnosi – moim zdaniem brak możliwości szybkiego zweryfikowania rzeczywiście najlepszej oferty nie przemawia skutecznie do odwiedzających witrynę (szczególnie że wartości tam zawarte są nieaktualne)

4) Brak danych kontaktowych na stronie „kontakt” za wyjątkiem numeru telefonu z automatyczną sekretarką na której można wyłącznie zostawić wiadomość.

Jeszcze bardziej spektakularne jest to, co widzimy na witrynie www.hotelewlondynie.pl – twórca strony tak bardzo chciał mieć na stronie opinie użytkowników, że umieścił jedna jedyną opinię i wyświetla się ona zawsze. Treść tej opinii tez jest znamienna:

„…Dzięki stronie Hotele w Londynie znalazłem bardzo tani i przyzwoity hotel w samym centrum Londynu.”
– Robert z Warszawy.

Jesteśmy niemal pewni, że są to opinie napisane samodzielnie przez twórcę witryny i były nieudolną próbą uwiarygodnienia witryny w oczach internautów.

Internauci postrzegają strony przeładowane grafiką jako trudne do używania. Ponad 70% użytkowników internetu mówi, że woli mieć dostęp do wszystkich najważniejszych informacji na jednej stronie. Problem polega na tym, że połowa klientów narzeka na to, że nie zawsze dociera do szukanych informacji. Obecnie na rynku jest wiele firm projektujących strony internetowe, ale nie wszystkie z nich zapewniają najlepszą i najbardziej efektywną obsługę. Dlatego każdy biznes potrzebuje dokładnie przemyśleć swoje priorytety, usystematyzować je, aby następnie efektywnie współpracować z webmasterami.

Ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę już po przygotowaniu nowej strony internetowej jest system statystyczny, który będzie monitorował ruch internautów. Aby jak najlepiej przygotować stronę może warto zastanowić się aby współpraca z firmą projektującą nam stronę internetową przebiegała dwuetapowo.

W pierwszym etapie przygotowana zostanie grafika. Po jej wdrożeniu i uruchomieniu do serwisu podpięte zostaną systemy statystyczne (na rynku dostępnych jest ich sporo zarówno płatnych jak i bezpłatnych). Po kilku tygodniach takich badań zbierane są wyniki. W drugim etapie analizujemy tak zebrane dane z firmą robiącą nam stronę internetową albo z inną firmą zajmującą się WebUsabilty. Sprawdzamy co lubą internauci na stronie, skąd najszybciej wychodzą, jak przeważnie przebiega proces transakcyjny, czy nie ma takich miejsc w procesie transakcyjnym, które powodowałyby, że znaczna większość osób rezygnowałaby z dalszych kroków.

Wszystkie te elementy są niezwykle ważne i nawet jeśli grafika jest doszlifowana i wszystko wygląda przepięknie, to jeśli większość internautów rezygnuje z zakupu z powodu jakiejś trudności podczas procesu transakcyjnego, wszystko należy jeszcze raz przemyśleć i przystąpić znów do pracy nad poprawą swojej strony internetowej.

Polecamy w tym miejscu archiwalny artykuł poświęcony bardzo dobrym tekstom na stronie hotelu Holiday Inn. Artykuł mogą Państwo przeczytać na stronie: http://www.drogowskaz.com.pl/2008/05/16/dobre-teksty-na-stronie-holiday-inn/

Warto również przypomnieć artykuł nt promocji stron www z wykorzystaniem linków sponsorowanych . Rozmawialiśmy o tym z właścicielem serwisu Fabrykawakacji.pl – PRZECZYTAJ WYWIAD

W tym miejscu chcielibyśmy zapowiedzieć specjalistyczny wywiad nt kampanii AdWords w wyszukiwarce Google. Rozmowę z właścicielem firmy NetSolutions opublikujemy w przyszłym tygodniu.


MENU

Strona główna

O nas

Redakcja

Mapa strony

Kontakt

Reklama

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POPULARNE TEMATY

 



Miejsce na Twoją reklamę

O Nas | Redakcja | Kontakt | Reklama | Polityka Cookies i Polityka Prywatności | Mapa strony

Promocja Regionów | Promocja Biur Podróży | Promocja Hoteli i SPA | Turystyka biznesowa i obiekty konferencyjne | Systemy dystrybucji

© drogowskaz.com.pl