Działania promocyjne dla Karpackich Klimatów
Urząd Miasta Krosna (województwo podkarpackie) przygotował ciekawą propozycję dla tych, którzy swoje wakacje chcieliby zakończyć mocnym, niespodziewanym i nietuzinkowym akordem. To głównie do nich adresowane są Karpackie Klimaty – trzydniowe święto podkarpackiego pogranicza, najbardziej zagadkowego i niezbadanego zakątka Polski. Warto więc poznać jego tajemnicę, zarezerwować swój wolny czas na ostatni weekend sierpnia (29 – 31.08.2008) i… przyjechać do Krosna!
Karpackie Klimaty to międzynarodowa impreza, prezentująca wielowiekową spuściznę kulturalną i historyczną regionu karpackiego. Swój udział w tegorocznej edycji potwierdzili goście z Polski, Ukrainy, Słowacji i Węgier. Wydarzenie łączy czar zamierzchłych czasów z nowoczesnością, ukazuje nieznany powab Galicji, przedstawia jej różnorodność i zabiera w podróż artystyczną, kulturową i kulinarną.
Karpackie Klimaty zmieniają średniowieczny rynek krośnieński w tętniące życiem centrum pogranicza. Wśród wielu wydarzeń towarzyszących imprezie każdy znajdzie dla siebie coś wyjątkowego i niespotykanego. I tak miłośnicy kulinariów kresowych posmakują wybornych dań kuchni łemkowskiej i słowackiej. Będą także mogli degustować wina węgierskie podczas Festiwalu Wina Węgierskiego im. Roberta Portiusa. Warto zaznaczyć, że jest to jedyna otwarta impreza winiarska, która odbywa się pod gołym niebem. Atrakcjami tegorocznej imprezy są również Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”, Wybór Ulubionego Chleba Krośnian, Barwne parady uliczne, Bieg o Skarb Portiusa oraz Spektakl uliczny grupy „Teatr na Bruku”
Karpackie Klimaty mają ogromny potencjał promocyjny dla miasta oraz jego okolic: sprawnie przeprowadzona kampania może wykreować pozytywne oblicze Krosna i całego pogranicza. Dzisiaj podkarpackie tereny są niestety ofiarą krzywdzących stereotypów i schematów myśleniowych. Karpackie Klimaty, z całą swoją przebogatą ofertą kulturalną, mogą to zdecydowanie zmienić.
Do tej pory działania promocyjne ograniczały się do relacji medialnych z lokalnymi środkami przekazu masowego. Zmiana nastąpiła w tym roku i dotyczyła następujących obszarów: public relations, outdooru i Internetu. Strategię, opierającą się na tych trzech filarach, przygotowano w kwietniu 2008 roku, a zaczęto ją wcielać w życie od maja br. Za opracowanie kompleksowych działań promocyjnych oraz za ich przeprowadzenie odpowiada Anna Jupowicz-Ginalska, doradca Prezydenta ds. PR (oczywiście we współpracy z Wydziałem Promocji UM w Krośnie i Dyrekcją Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie). Należy przy tym zaznaczyć, że podjęte aktywności propagujące Karpackie Klimaty odnoszą się do tegorocznej edycji i mają również za zadanie wysondować, jak imprezę odbiera niezwykle ważna grupa opiniotwórcza, czyli dziennikarze. Już teraz możemy bez wahania stwierdzić, że krośnieńskie wydarzenie przyjęto wyjątkowo przychylnie – a to stanowi bardzo istotny powód do rozszerzenia promocji (szczególnie wymagającej sporych nakładów finansowych, a więc reklamy) w przyszłym roku.
Obecnie najważniejszą sferą działalności Urzędu Miasta jest PR – od media relations, przez brand PR, a skończywszy na e-PR. Po raz pierwszy w historii imprezy powołano Biuro Prasowe, w całości odpowiadające za kontakt z mediami. Przygotowano w pełni profesjonalne materiały informacyjne na temat wydarzenia – wraz z tekstami tematycznie profilowanymi oraz backgrounderami. Nawiązano współpracę z wieloma znaczącymi środkami masowego przekazu, dzięki którym wiadomości o Karpackich Klimatach mają szansę dotrzeć do wielu odbiorców i zachęcić ich do przyjazdu w nasze strony.
Zaplanowano także przedsięwzięcia, które mają aktywizować tutejszą społeczność i wzmacniać w niej poczucie lokalnego patriotyzmu. „Zależało nam na tym, aby mieszkańcy i krośnieńscy przedsiębiorcy jeszcze bardziej identyfikowali się z Karpackimi Klimatami i sprawili, by całe miasto żyło tą imprezą i wspólnie się do niej szykowało”. – mówi Anna Jupowicz-Ginalska Doradca Prezydenta ds. PR . Ogłoszono na przykład takie akcje jak „Świet(l)ne Miasto” oraz „Krośnieński wernisaż pod gwiazdami”. Oprócz tego – pomimo tak krótkiego czasu – udało się zorganizować dwie akcje ogólnopolskie, wychodzące z naszą imprezą poza region podkarpacki. Są to:
- „Otwarty konkurs na logo Karpackich Klimatów” – akcja skierowana do wszystkich, którzy chcieliby spróbować swoich sił w poważnym konkursie artystycznym. Zwycięska praca stała się oficjalnym znakiem wydarzenia na następne lata.
- „Rodzinne Klimaty” – ogólnopolska zabawa plastyczna dla dzieci, organizowana we współpracy z tygodnikiem „Pani Domu”. Finałowe prace zostaną zaprezentowane na krośnieńskim rynku w trakcie Karpackich Klimatów.
Fot. Krośnieńska starówka, autor: Ariusz Nawrocki.
Fot. Krośnieński chleb, autor: Wacław Turek.