Nowe trendy w ośrodkach konferencyjno-szkoleniowych

Design uwodzi klienta

Po swojej niedawnej wizycie w Polsce znany ekspert turystyki biznesowej Marc De Bot z Anwerpii napisał: “Podczas mej wizyty w Polsce mogłem poznać przykłady kreatywności polskich organizatorów imprez motywacyjnych. Nie ma dla mnie wątpliwości, że Polska ma szanse stać się jednym ze wschodnioeuropejskich liderów w dziedzinie incentive”. A w raporcie belgijskiego badacza Filipa Muyllaerta na temat postrzegania krajów w tej części Europy przez zachodnich klientów, Polska otrzymała miano „Przyszły zwycięzca w dziedzinie incentive”.

Zapewne kilka elementów decyduje o tak pozytywnym obrazie naszego kraju w dziedzinie programów motywacyjnych, poznawczych i szkoleń. Wśród nich – obok kadr – znajduje się infrastruktura. Polska oferuje coraz więcej bardzo interesujących obiektów wykorzystywanych na cele szkoleniowe – od typowych ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych, poprzez hotele w pełnym wyborze kategorii, po obiekty kongresowe na imprezy o dużej liczebności.

Ta ostatnia kategoria – kongresy – są o tyle istotne, że stanowią swoistą lokomotywę rozwoju Meeting Industry – branży spotkań (często określana tez akronimem MICE – Meetings, Incentive, Conferences, Exhibitions). Dzięki promocyjnemu wydźwiękowi wielkich, spektakularnych kongresów, dużo łatwiej pozyskać środki na rozbudowę infrastruktury i promocję, zwłaszcza zagraniczną. Cieszy fakt, że w trakcie wyborczej kampanii samorządowej w jesieni 2006 roku w końcu padły deklaracje budowy z prawdziwego zdarzenia Centrum Kongresowo-Wystawienniczego w Warszawie.
Wiele więc wskazuje na to, że Polska stanie się krajem kongresów i konferencji, w tym międzynarodowych.

Amerykański guru marketingu Tom Peters, w swej najnowszej książce „Innovative business!” podkreśla, że wkraczamy obecnie w „erę designu”. Wzornictwo, uroda projektu, niepowtarzalność kolorystyki stać się mają w nadchodzących latach elementami przewagi konkurencyjnej. Właśnie ulotny i trudny do zdefiniowania design będzie decydował o wyborach dokonywanych przez klientów. Albowiem wysoka jakość stała się już powszechnością i nie różnicuje wystarczająco ofert na rynku.

Erę designu zaczynamy powoli zauważać też w Polsce. Niewątpliwie natomiast już dziś widzimy wysoki poziom wykonawstwa budynków hotelowych, używanych materiałów, zainstalowanego sprzętu i wyposażenia. Coraz wyższy poziom reprezentuje też kadra ludzka, zwłaszcza w obiektach obsługujących biznes np. szkolenia firmowe.

Do dobrze przygotowanej bazy konferencyjno-szkoleniowej w Polsce zaliczyć można obecnie kilkaset obiektów. Na oficjalnej liście samych hoteli znajduje się znacznie więcej adresów, jednak nie wszystkie zdecydowały się na specjalizowanie w zakresie konferencji i szkoleń, ze względu na lokalizację, poziom lub po prostu brak zleceń ze strony lokalnego rynku. Jednocześnie funkcje szkoleniowe pełnią z powodzeniem liczne sale bez zaplecza noclegowego, jako że nie zawsze jest to wymagane przez zleceniodawcę. Jednym z narzędzi śledzenia sytuacji jest doroczny Katalog Obiektów i Usług Konferencyjnych „Konferencje w Polsce www.meetingspoland.pl”, wydawany przez biuro Meetings Management od 1998 roku. W ciągu dziewięciu lat zaprezentowano w nim ponad 500 obiektów. W najnowszym wydaniu (grudzień 2006) znalazło się 190 prezentacji, w tym ponad 30 (tj. 15%) obiektów nowych, świeżo wybudowanych lub przebudowanych dla celów organizacji spotkań. W ofercie wyróżnić można kilka charakterystycznych grup.

Tradycyjnie organizatorzy szkoleń poszukują obiektów tworzących dogodne najbardziej dogodne warunki dla nauki – w ciszy i spokoju, z zapleczem dla zajęć w plenerze. I tu coraz więcej jest ofert obiektów o charakterze Incentive. Do takich należą np. Arłamów w Bieszczadach, Galindia na Mazurach, Dworek Nad Łąkami w Kiermusach koło Tykocina, a także Leśny Dwór w Sulęczynie, Smolarnia czy Młyn Klekotki.

Pałace, dwory i dworki to specyficznie polska oferta warta rozważenia jako miejsce biznesowych spotkań. Tu wymieńmy tylko skalę wyboru – od majestatycznego Wawelu czy zamku w Malborku, poprzez Rydzynę, Krąg w koszalińskiem i Dom Polonii w Pułtusku, pałace w Sieniawie, Sterdyni, Maciejowie, Zamek Kliczków, po kameralne dwory w Tomaszowicach koło Krakowa czy Jaworowy Dwór nieopodal Warszawy.

Kolejna grupa to hotele biznesowe, ulokowane w śródmieściach. Warto podkreślić, jak wiele nowych inwestycji podjęto dla wzbogacenia infrastruktury dla spotkań biznesowych. Wielkie inwestycje realizuje sieć hotelowa ORBIS SA z francuskim udziałowcem – Accorem. Od kilku lat realizują program unowocześnienia obiektów, część z nich występuje pod nowymi znanymi w świecie markami – Mercure, Sofitel, Novotel. Warto odnotować pojawienie się marki Etap (otwarcie pierwszego, na miejscu dawnego hotelu Solec w Warszawie – zimą 2006), jednak nie przeznaczonego na cele konferencyjne.

Pojawiły się nowe hotele w sieci Holiday Inn: oprócz istniejącego od kilku lat w Gdańsku są nowe w Krakowie i Wrocławiu oraz najnowsza nie zakończona inwestycja w Józefowie k. Warszawy. Grupa Louvre (dawne Envergure), zrealizowała budowy kilku hoteli (Katowice, Szczecin, Kraków, Warszawa, Lublin, Poznań) pod markami Kyriad i Campanile oraz – mniej na konferencje – Premiere Classe.

Na gościa konferencyjnego wyraźnie stawiają obiekty sieci Best Western. Marką Best Western opatrzono Mazurkas w Ożarowie k. Warszawy. Trzy inne są we Wrocławiu, Białymstoku i Białowieży.

Nowymi inwestycjami są hotele Qubus lokowane wcześniej w Polsce zachodniej, a ostatnio także w Katowicach i Krakowie. Renomą cieszą się Amber Baltic w Międzyzdrojach, Bryza na Helu i Bukowy Dworek k. Łagowa Lubuskiego.

Interesujące możliwości realizacji konferencji oferują nowe hotele Litwor i „Belvedere” w Zakopanem, Astor Sporthotel w Jastrzębiej Górze, ekskluzywny Klimczok w Szczyrku. Warto zauważyć, że kilkadziesiąt polskich obiektów nie związanych z wielkimi sieciami hotelowymi stowarzyszyło się w grupie marketingowej Polish Prestige Hotels & Resorts, oferując usługi wysokiej próby.

Dla najbardziej wymagających swe oferty przygotowują hotele najwyższych kategorii: Sheraton, Westin, Hyatt, Marriott, Radisson SAS, Intercontinental oraz otwierany na przełomie roku 2006/2007 warszawski Hilton. Dla wspólnej promocji realizują one, wespół z licznymi sojusznikami, program promocji miasta – Warsaw Destination Alliance.

Wiele firm udostępnia na zasadach rynkowych swoje , które kiedyś były dostępne tylko dla nielicznych. Można korzystać z ekskluzywnych rządowych ośrodków Kancelarii Premiera Rady Ministrów, kilku ośrodków banków, firm Interferie, Ciech, a także Wojskowych Domów Wypoczynkowych i obiektów KRUS (fundusz ubezpieczeń rolniczych). Coraz częściej obiekty Funduszu Wczasów Pracowniczych i sanatoria dostosowywane są do funkcji konferencyjnych. Także uczelnie i szkoły np. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Krakowska Szkoła Wyższa im. A. Frycza-Modrzewskiego, Prywatna Wyższa Szkoła Businessu i Administracji w Warszawie, a także SGGW oferują swoje sale, nie tylko w okresie przerw wakacyjnych.

A gdzie w Polsce można zorganizować kongres lub duże spotkanie? Imprezy wielkie na kilka tysięcy osób odbywały się od lat i nadal odbywają w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Gromada oferuje w swym Centrum Kongresowo-Wystawienniczym przy lotnisku Okęcie ponad 6000 m kw. na 4500 osób. Kompleksowe usługi dla nawet dwóch tysięcy osób z łatwością zapewni Hotel Gołębiewski w Mikołajkach i Wiśle. Orle Gniazdo w Szczyrku zapewnia ofertę na imprezy do 1000 uczestników. W zielonym otoczeniu w podwarszawskiej Jachrance powstało najnowsze centrum kongresowe Warszawianka, natomiast EXPO XXI niemal w centrum stolicy to kompleks wystawienniczy ale wykorzystywany także dla potrzeb szkoleń i spotkań firmowych. Nowym obiektem na rynku konferencyjnym jest Zamek Ryn oferujący 900 miejsc konferencyjnych w zabytkowych, unikatowych wnętrzach. Wkrótce hotel Best Western Mazurkas uruchomi nowe Centrum Konferencyjne na blisko 1000 osób.

Najnowszy trend w hotelach i ośrodkach to usługi „ – wellness – harmony”. Wiele hoteli rozszerza swoją ofertę pobytu szkoleniowego lub biznesowego o usługi odnowy biologicznej i rekreacji, masaże, zabiegi dla zdrowia i urody. Do obiektów takich należą m.in. Hotele dr Ireny Eris (Krynica i Wzgórza Dylewskie), Amax w Mikołajkach, Neptun w Juracie, Dom Zdrojowy w Jastarni, Piramida w Tychach, Mościcki w Spale, Villa Park w Ciechocinku, Senator w Dźwirzynie, Perła Pazur i Mrongovia na Mazurach czy nowy hotel Windsor w podwarszawskim Serocku. Właśnie usługi coraz częściej obecnie stanowią dodatkowy składnik pakietu dla grup szkoleniowych. I choć rzadko znajdujemy czas, aby z usług skorzystać, to warto zapoznać się z ofertami pobytów rekreacyjnych zawartych np. w świeżo wydanym Albumie „Harmonia Ducha i Ciała www.harmonyhotels.pl”.

Choć nie wymieniamy wszystkich, to widać, że jest więc w czym wybierać. W celu ułatwienia doboru obiektu redakcja Katalogu „KONFERENCJE W POLSCE www.meetingspoland.pl” w konsultacji z Convention Bureaus przygotowała listy rankingowe Dziesięć Naj „TOP TEN”. Obecność danego obiektu na jednej z dziesięciu list ma oznaczać, że odpowiada on wysokim branżowym standardom i stanowi idealne w wybranej kategorii miejsce na organizację imprezy.

Poniżej przedstawimy listę „10 Najlepszych Obiektów Konferencyjnych roku 2007”, którą tworzyły obiekty-laureaci rankingów w kategoriach: incentive, wellness-spa, najbliżej przyrody, w górach, nad wodą, największe obiekty konferencyjne, na spotkania kameralne, w zabytkach, akademickie obiekty konferencyjne oraz miejsca gdzie warto zjeść. Wszystkie te listy opublikowane zostaną w najnowszym wydaniu Katalogu „Konferencje w Polsce www.meetingspoland.pl” (styczeń 2007).

10 najlepszych obiektów z rekomendacją wydawcy „Katalogu KONFERENCJE W POLSCE www.meetingspoland.pl”:
– AMAX Hotel, Instytut Piękna i Urody – Mikołajki
– BEST WESTERN HOTEL MAZURKAS i MAZURKAS CONFERENCE CENTRE – Ożarów Mazowiecki
– CENTRUM KONFERENCYJNE BUW, Uniwersytet Warszawski – Warszawa
– KANU CLUB Hotel – Piecki, Nowy Zyzdrój
– KLIMCZOK Resort & Spa, Hotel – Szczyrk
– MŁYN KLEKOTKI RESORT & SPA – Godkowo
– TOKAJ Restauracja Węgierska – Olsztynek
– VILLA PARK Hotel – Ciechocinek
– WARSZAWIANKA Hotel, Centrum Kongresowe – Serock
– ZAMEK RYN – Ryn

Nadmienić warto, że dogodną okazją do osobistego zapoznania się z aktualnymi ofertami są coroczne jesienne Targi Obiektów i Usług Konferencyjno-Szkoleniowych w warszawskim Pałacu Kultury (www.btf.waw.pl).

Dla osiągnięcia pełnego sukcesu spotkania biznesowego niezwykle ważne jest, by zleceniodawcy korzystali z pomocy profesjonalnych organizatorów konferencji. Doradzą oni przy wyborze ośrodka i środków transportu, wynegocjują dobrą cenę, zapewnia sprawną realizacje całego programu we wszystkich szczegółach. Po radę w tym zakresie zadzwonić można do Stowarzyszenia “Konferencje i Kongresy w Polsce” (www.kongresy.waw.pl). Listę Profesjonalnych Organizatorów Konferencji, którzy uzyskali rekomendację Polskiej Organizacji Turystycznej można znaleźć na www.pot.gov.pl.

Sławomir J. Wróblewski
Współzałożyciel i sekretarz generalny Stowarzyszenia “Konferencje i Kongresy w Polsce”. Szef Biura Konferencji “Meetings Management”. Autor i wydawca Katalogu Obiektów i Usług Konferencyjnych “Konferencje w Polsce www.meetingspoland.pl” oraz Albumu Podróży Romantycznych „Harmonia Ducha i Ciała www.harmonyhotels.pl”.



MENU

Strona główna

O nas

Redakcja

Mapa strony

Kontakt

Reklama

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POPULARNE TEMATY

 



Miejsce na Twoją reklamę

O Nas | Redakcja | Kontakt | Reklama | Polityka Cookies i Polityka Prywatności | Mapa strony

Promocja Regionów | Promocja Biur Podróży | Promocja Hoteli i SPA | Turystyka biznesowa i obiekty konferencyjne | Systemy dystrybucji

© drogowskaz.com.pl